lördag, oktober 04, 2008

Empire Of The Sun | Walking On A Dream


Empire Of The Sun är ett samarbete mellan Luke Steele från The Sleepy Jackson och Nick Littlemore från Pnau. Jag vägrar dock att se detta som "bara" ett samarbete, alternativt ett sidoprojekt, när jag mer eller mindre har bestämt mig på förhand att det här är en av årets skivor efter att ha lyssnat på titelspåret nästintill oavbrutet i flera veckor. En helt fantastisk låt, jag finner inga bättre ord att beskriva den med. Så förväntningarna var skyhöga när jag köpte "Walking On A Dream" och de är delvis infriade.

De första fyra låtarna är inget annat än underbara. En möjlig anledning till att jag inte skriver det om hela skivan är att jag spelar om dessa fyra låtar på repeat och jag har inte hunnit bilda mig en uppfattning på superlativskalan om resten än. De andra låtarna är, for the record, verkligen inte dåliga och även om det här kanske är ett ganska oortodoxt sätt att skriva en recension så
är jag, redan nu, helt lyrisk över "Walking On A Dream" och Empire Of The Sun är för mig ett kärleksbarn vars föräldrar är Prince och deras landsmän Cut Copy. Samt en gnutta solnedgång, Hawaii och den yttersta yttre rymden.

Empire Of The Sun - Half Mast (mp3)

Inga kommentarer: